In het kader van ons 60-jarig jubileum blikken we samen met Jan en Thijs Aldenhuijsen terug op de rijke geschiedenis van BACU. We bespreken onder andere de evolutie die BACU heeft doorgemaakt, de tradities die dit heeft voortgebracht en hun visie op de toekomst.

Op de historie-pagina op jullie website staat in het kort de 60-jarige geschiedenis van BACU beschreven, als onderdeel van een 120-jarig verhaal over de geschiedenis van bakkersfamilie Aldenhuijsen. Welke invloed heeft deze rijke geschiedenis gehad op het BACU van vandaag?

In de overdracht van generatie op generatie is de passie voor de producten vanzelfsprekend overgedragen. En de wil om iedere dag weer te leveren. Dat maakt dat we als bedrijf en collega’s de producten op 1 zetten en er alles aan doen om het weer gemaakt te krijgen. Dat actieve zit in het DNA en nieuwe collega’s nemen dat over.

 

Zijn er bepaalde tradities, gewoontes of recepten die al sinds het begin bij BACU in ere worden gehouden?

Er zijn meerdere voorbeelden van ‘oude’ en recentere producten die we koesteren zoals de super lokale krollen in deze tijd van het jaar, maar ook klassiekers als het worstenbroodje en de appeltaart. Die recepten passen we niet zomaar aan. Qua gewoontes bevalt het me nog steeds super goed dat als er ergens een issue is, we de werkschoenen aantrekken en ter plekke gaan kijken. Dan zie je altijd meer en overleg je sneller dankzij de betere dynamiek.

"Prachtig om te zien wat we in die tijd bereikt hebben. Dit kan alleen als je dit samen met onze mensen en klant(en) in volle overtuiging doet."

Als jullie terugkijken op de afgelopen 60 jaar, welke herinnering of gebeurtenis heeft dan de meeste persoonlijke betekenis voor jullie? Wat maakt die herinnering zo speciaal?

Thijs: Voor mijzelf was de realisatie van de nieuwbouw in Uden een hoogtepunt. Dat kwam omdat we al jaren tegen beperkingen in de ruimtes aanliepen en we al die belemmeringen in één klap konden oplossen door een pand neer te zetten waarvan je ieder centimeter kent samen met een team betrokken collega’s. Als dat lukt in een hele korte tijd is dat enorm bijzonder.

Jan: Voor mij was dat de keuze om het segment ‘vers gebak’ op te pakken dik 20 jaar geleden. Prachtig om te zien wat we in die tijd bereikt hebben. Dit kan alleen als je dit samen met onze mensen en klant(en) in volle overtuiging doet. De kroon op dit werk is inderdaad de nieuwe banketbakkerij, die weer ruimte maakt voor de volgende stappen.

 

Met het oog op de toekomst worden duurzaamheid en verantwoord ondernemen steeds belangrijker. Hoe heeft BACU deze principes in de bedrijfsvoering geïntegreerd en hoe hopen jullie deze verder te ontwikkelen in de toekomst?

Voor BACU als bedrijf is verantwoord ondernemen één van de strategische pijlers waar we beleid op maken. Dan moet je vooral denken aan onderwerpen waar we als producent impact kunnen maken in de voedselketen, bijvoorbeeld een energiezuiniger productieproces of transparantere inkoop van grondstoffen. Samen met onze collega’s en ketenpartners zetten we stappen op dat vlak en ik zie die progressie alleen maar toenemen.

We vroegen jullie al naar de invloed die vorige generaties hebben gehad op het BACU van vandaag. Wat is het belangrijkste dat jullie hopen door te geven aan de generaties die jullie opvolgen?

 Thijs:

"Ik zou hartstikke happy zijn als we een gezond bedrijf doorgeven met een relevante rol in de samenleving van dat moment."

Jan:

"Inderdaad, een gezond bedrijf waar ze met plezier kwalitatief mooie produkten maken (die ik dan weer terug kan zien in de winkels)."

Bak
Jij er
al iets
van?

Heeft u een vraag of een opmerking?

Neem dan contact met ons op door middel van het formulier.

Bacu.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?