“Ik ben niet op deze wereld om op een tent te passen. Geef mij maar complexe vraagstukken.”
– Erik Weerts
Wie kent ze niet; die heerlijke appeltaarten van de Jumbo waarbij het net lijkt alsof je oma deze net vers gebakken heeft. Wat veel mensen echter níet weten, is dat deze gemaakt worden door BACU; één van de modernste industriële brood- en banketbakkerijen van Nederland. En misschien ook wel de meest ambitieuze. Reden voor eigenaren Thijs en Jan Aldenhuijsen om op zoek te gaan naar versterking voor het directieteam. En die hebben ze gevonden. Sinds juni 2022 vervult Erik Weerts de rol van financieel directeur. Wie is deze man, wat drijft hem en wat wil hij betekenen voor Bacu? Dat vertelt hij in dit interview.
2.400 broden per uur. 60.000 worstenbroodjes per week. 68.000 liter slagroom per maand. 1.000 medewerkers. En 50 vrachtwagens die iedere dag door Nederland en België rijden om alle Jumbo’s en Hema’s te voorzien van het lekkerste brood en banket. Zomaar wat cijfers die aangeven hoe groot BACU inmiddels is, nadat bijna 120 jaar geleden de eerste generatie Aldenhuijsen de bakkerij opende.
Bij groei hoort ook versterking van teams en dat is waar Erik in beeld komt. Voordat we dieper ingaan op zijn motivatie en ambitie, willen we eerst even kennismaken. Met wie hebben we het genoegen? Erik: “Ik ben 39 jaar en opgegroeid in Uden, inmiddels woon ik in Heesch. Voordat ik bij Bacu terechtkwam, heb ik bijna 6 jaar bij Beter Bed gewerkt, waarvan de laatste 3 jaar als financieel directeur. Daarvoor heb ik 12 jaar als accountant bij KPMG gewerkt en beursgenoteerde ondernemingen gecontroleerd. Bij deze organisaties heb ik de business goed leren kennen. Voor mij was het tijd om op eigen benen te staan; ik wilde eindverantwoordelijk zijn. Bacu kwam op het juiste moment op mijn pad. Naast het werk ben ik vader van vier kinderen, getrouwd met Pleun en vind je mij regelmatig op een wielrenfiets of met een saxofoon in de hand.”
– Erik Weerts
Dat de lunch uit eigen bakkerij komt en dat hij veel baksels mag proeven is leuk, maar natuurlijk niet de belangrijkste reden waarom Erik voor Bacu heeft gekozen. Erik vertelt: “Ik ken Bacu al langer, omdat ik in Uden heb gewoond. De afgelopen jaren zag ik dat ze heel ondernemend waren en flink aan de weg timmerde. Toen ze de Hema bakkerijen overnamen, werd ik benaderd. Ik was enthousiast, omdat ik zag dat er veel gebeurde. Daarover wilde ik meer weten en tijdens de gesprekken werd ik alleen maar enthousiaster. Nu ben ik als financieel directeur eindverantwoordelijk voor de financiële gang van zaken waaronder de salarisadministratie en it. Het mooie vind ik dat je hier echt invloed hebt om dingen te veranderen. De lijntjes zijn kort en je kunt sneller impact maken. De kennis en ervaring die ik meeneem vanuit de grotere organisaties waar ik eerder werkte, helpt om verder te professionaliseren en als business partner op te treden.”
Erik is inmiddels een tijdje werkzaam bij Bacu. Hoe ervaart hij dit en matcht het met zijn verwachtingen? “Bacu is een platte organisatie. Eigenlijk zijn het nog twee organisaties die aan het samensmelten zijn, maar het is een familiebedrijf met een Brabants karakter. Ons kent ons, toegankelijk en benaderbaar. Dat blijft, ook al zijn er nu ook bakkerijen in Almere, Doetinchem, Sneek, Zwolle, Helmond en Dordrecht. Medewerkers zijn trots dat ze voor dit bedrijf werken. Veel mensen voelen zich verbonden met het bedrijf. In de oorsprong van Bacu zie je dat er families werken. Jan en Thijs zijn zelf de 4e generatie aan boord. Dat zie je ook in de bakkerijen terug, met veel 25- en 40-jarige dienstverbanden. Onlangs hebben we een jubilariscafé gehad om hen in het zonnetje te zetten”, vertelt Erik.
Maar het is ook een uitdagend bedrijf. “Het is niet iedere dag makkelijk”, aldus Erik. “Twee bedrijven samenvoegen is complex. Maar dat is precies de funfactor en hetgeen wat ik verwachtte. Dat is waarom ik ben gekomen. Ik ben niet op deze aarde om op de tent de passen. Ik wil juist die uitdaging aangaan. En dat in combinatie met een bedrijf dat uitdagingen zeker niet uit de weggaat, maakt het een mooie cocktail. De fun is er dus zeker.”
BACU is dus druk bezig met het samenvoegen van meerdere bakkerijen en het behalen van synergie. Een taak waarin Erik een grote rol pakt. Maar welke kansen ziet hij nog meer voor de toekomst? En nog belangrijker: welke bijdrage wil hij daaraan leveren?
Erik: “Als ik kijk naar de financiën, dan zie je dat vroeger een finance functie gefocust was op het voeren van de financiële administratie. In deze tijd is dat hygiëne, dat moet gewoon op orde zijn. We zijn nu bezig met kijken hoe zaken efficiënter kunnen. Hoe maken we dag van morgen makkelijker? Als ik dan verder vooruitkijk, willen we dat onze mensen aan de slag gaan met data, inzichten, voorspellingen, uren versus output versus kwaliteit. Maar ook met data-analyses en algoritmes die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de onderhoudskosten omlaaggaan. Dan ben je een businesspartner voor het bedrijf en kun je verder groeien. Dat is de stip op de horizon.”
Genoeg kansen en uitdagingen dus. Maar, waar ziet Erik Bacu over 5 jaar staan? Erik: “Ik zou samen met Jumbo en Hema een leidende marktpositie wil innemen op het gebied van brood en banket. De speler waar de markt niet omheen kan. Dat betekent groei in afnemers, in omzet en in resultaat. En ik denk dat die markt niet ophoudt bij Nederland en België. Ook in andere landen is ruimte voor groei. Bacu is een bakkerij met enorm veel potentie. Het verschil tussen brood en banket halen bij een bakker of een supermarkt wordt steeds kleiner. Ook als je kijkt naar de tijd tussen bakken en kopen. Zo zijn we met de Jumbo bezig met ‘vandaag gemaakt, is vandaag in de Jumbo’. Dat is bijna onmogelijk, maar het kan wel. Toen Jumbo jaren geleden vroeg of Bacu voor hen banket wilde bakken, zei Jan Aldenhuijsen: ‘op één voorwaarde, dat ik alleen maar topkwaliteit mag leveren.’ Dat is een mooie visie die leidend zal zijn om groei te realiseren. Ook Jumbo en Hema staan voor hele hoge kwaliteit in brood en banket en zijn daarin onderscheidend. Mensen komen terug voor de appeltaarten omdat deze gewoonweg het lekkerste zijn.”
Heeft u een vraag of een opmerking?
Neem dan contact met ons op door middel van het formulier.